ကြ်န္ေတာ္ေမာင္တက္တူးဆုိက္ေလးမွသူငယ္ခ်င္းမ်ားကုိၾကိဳဆုိပါတယ္ဆုိက္ေလးကုိ1.11.2012ရက္တြင္တည္ေထာင္ပါသည္။လာလည္သူမိတ္ေဆြအေပါင္းေပ်ာ္ရြင္ခ်မ္းေျမ့ပါေစ

Saturday, November 3, 2012

ေလာကီ သရဏဂုံ(၄)မ်ဳိး

သရဏဂုံကား ပါဠိပုဒ္တည္း။ ျမန္မာလုိ ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္သူ လူအေပါင္းတုိ႔အား ေၾကာက္ျခင္း၊ ထိတ္လန္႔ျခင္း၊ ကုိယ္စိတ္ႏွစ္ပါး ဆင္းရဲျခင္း၊ အပါယ္သုိ႔ က်ေရာက္၍ ပင္ပန္းဆင္းရဲရျခင္း စေသာ ဆင္းရဲ အမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ပယ္ေဖ်ာက္ေပးတတ္သည့္အရာ ဟု အဓိပၸာယ္ရ၏။ ထုိအရာမ်ားကား ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ ဟူေသာ ရတနာသုံးပါးတုိ႔ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ “သရဏ” ဆိုသည္မွာ ဆင္းရဲအမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ပယ္ေဖ်ာက္ေပးနုိင္ေသာ ရတနာသုံးပါးျဖစ္သည္။
တစ္နည္းခ်ဲ႕၍ဆုိရေသာ္ ျမတ္စြာဘုရားသည္ အက်ဳိးစီးပြား၌ ျဖစ္ေတာ္မူျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း၊ အက်ဳိးစီးပြားမဲ့မွ တားျမစ္ေတာ္မူျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း၊ သတၱဝါတုိ႔၏ ေဘးအမ်ဳိးမ်ဳိးတုိ႔ကုိ ပယ္ေဖ်ာက္ေတာ္မူတတ္၏။ တရားေတာ္သည္ ဘဝခရီးထဲမွ လြတ္ေျမာက္ေစေသာအားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ သက္သာရာ ရေစေသာအားျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ သတၱဝါတုိ႔၏ ေဘးအမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ပယ္ေဖ်ာက္ေတာ္မူတတ္၏။ သံဃာေတာ္သည္ အနည္းငယ္ ေသာ ေကာင္းမႈမ်ွျဖင့္ ၾကီးက်ယ္ဖြံ႕ျဖဳိး မ်ားျမတ္ေသာအက်ဳိးရေအာင္ ျပဳတတ္ေသာအားျဖင့္ ေဘးအမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ပယ္ေဖ်ာက္ေတာ္မူတတ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ရတနာျမတ္သုံးပါးသည္ သရဏမည္၏။
သရဏ- ပါဠိပုဒ္သည္ ျမန္မာလုိ ေဘးအမ်ဳိးမ်ဳိး ဆင္းရဲအမ်ဳိးမ်ဳိးတုိ႔ကုိ ပယ္ေဖ်ာက္ေပးတတ္သည့္အရာဟု သဒၵါ အနက္ထြက္ေသာ္လည္း ေဝါဟာရအေနျဖင့္ ကုိးကြယ္ရာဟု အဓိပၸာယ္ရ၏။ ကုိးကြယ္ရာပုဒ္ကုိ အဓိပၸာယ္ စိတ္ျဖာရလ်ွင္ “ဆင္းရဲအမ်ဳိးမ်ဳိး ၊ ေဘးအႏၱရာယ္အမ်ဳိးမ်ဳိးတုိ႔ကုိ ကာကြယ္ေပးနုိင္သူမ်ားဟု ယုံၾကည္ကာ အားကုိးရာ၊ အားထားရာ၊ မွီခုိရာအျဖစ္ ဆည္းကပ္ပူေဇာ္ရသည့္အရာ” ဟု ျဖစ္သည္။ ျမန္မာအဘိဓာန္၌ “ကုိးကြယ္ရာ” ကုိဆည္းကပ္ပူေဇာ္စရာ၊ အားထားမွီခုိစရာဟု ဖြင့္ဆုိထားသည္။
 
သရဏဂုံ
သရဏ+ ဂမန ဟူေသာ ပါဠိမွ ျမန္မာလုိ “သရဏဂုံ” ျဖစ္လာသည္။ ကုိးကြယ္ရာဟူ၍ အသိအမွတ္ျပဳလ်က္ ဆည္းကပ္ျခင္းဟု အဓိပၸာယ္ရ၏။( သရဏ= ကုိးကြယ္ရာဟူ၍+ ဂမန= အသိအမွတ္ျပဳလ်က္ ဆည္းကပ္ျခင္း)၊ ရတနာသုံးပါး၌ ၾကည္ညိဳေလးစား၍ ဘုရား၊ တရား၊ အရိယာသံဃာတုိ႔သည္ ကုိးကြယ္ရာ အစစ္ျဖစ္ၾက၏ဟု အသိအမွတ္ျပဳကာ ရတနာသုံးပါးအား ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္ေၾကာင္းျဖစ္သည့္ သဒၶါ ပညာဦးစီးေသာ မဟာကုသုိလ္ မဟာၾကိယာစေသာ စိတ္ ေစတသိတ္စုကုိ “သရဏဂုံ” ဟုေခၚသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သရဏဂုံ သုံးပါးဆုိသည္မွာ (၁)။ ဘုရားကိုဆည္းကပ္ကုိးကြယ္မႈ၊ (၂)။ တရားကုိဆည္းကပ္ကိုးကြယ္မႈ၊ (၃)။ အရိယာသံဃာကုိ ဆည္းကပ္ကုိးကြယ္မႈတုိ႔ျဖစ္သည္။
သရဏဂုံတည္သူ
ရတနာသုံးပါးတုိ႔၏ ဂုဏ္ေတာ္မ်ား၌ သက္ဝင္ယုံၾကည္သည့္ သဒၶါ၊ ကံ ကံ၏အက်ဳိးတုိ႔ကုိ သိျမင္လက္ခံသည့္ ပညာဦးစီးေသာ မဟာကုသုိလ္၊ မဟာၾကိယာစေသာ ေစတသိတ္စုသည္ ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္မႈကုိ ျဖစ္ေစတတ္ ေသာေၾကာင့္ ထုိမဟာကုသုိလ္၊ မဟာၾကိယာစေသာ ေစတသိတ္စုႏွင့္ ျပည့္စုံသူသည္ “သရဏဂုံတည္သူ” ျဖစ္၏။ မိမိသႏၱာန္၌ ရတနာသုံးပါးတုိ႔အား ဆည္းကပ္ကုိးကြယ္မႈကုိျဖစ္ေစတတ္သည့္ မဟာကုသုိလ္စေသာ စိတ္ေစတသိတ္စုမ်ား ျဖစ္ေနေၾကာင္း ထင္းရွားျပဖုိ႔ရန္ ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစၦာမိ စသည္ျဖင့္ ပါဠိလုိျဖစ္ေစ၊ “ျမတ္စြာဘုရားကုိ ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္ပါ၏” စသည္ျဖင့္ ျမန္မာလုိျဖစ္ေစ၊ ရြတ္ဆုိျခင္းသည္ သရဏဂုံေဆာက္ တည္ျခင္းမည္၏။ ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္ေတာ္ကလည္း ယသ၏ ဖခင္သူေဌးၾကီးစေသာ ပုဂၢဳိလ္မ်ား သည္လည္း “ေသာ ဟံ ဘေႏၱ ဘဂဝႏၱံ သရဏံ ဂစၦာမိ ဓမၼဥၥ ဘိကၡဳသံဃဥၥ၊ ဥပသကံ မံ ဘဂဝါ ဓာေရတု အဇၨတေဂၢ ပါဏုေပတံ သရဏံ ဂတႏၱိ” ဟုရြတ္ဆုိေလ်ွာက္ထားၾကျပီး သရဏဂုံေဆာက္တည္ေလ့ရွိၾကပါသည္။ “အရွင္ျမတ္ဘုရား ထုိဘုရားတပည့္ေတာ္သည္ ဘုန္းေတာ္ေျခာက္ပါးသခင္၊ ဘုရားရွင္ကုိလည္းေကာင္း၊ တရားေတာ္ကုိလည္းေကာင္း၊ ရဟန္းသံဃာေတာ္ကုိလည္းေကာင္း ကုိးကြယ္ရာဟူ၍ မွီဝဲဆည္းကပ္သိမွတ္ ပါ၏။” ဘုရားရွင္သည္ တပည့္ေတာ္ကုိ ယေန႔မွစ၍ အသက္ထက္ဆုံး ကုိးကြယ္ရာဟု သိမွတ္ဆည္းကပ္ေသာ ဥပါသကာဟူ၍ မွတ္ေတာ္မူပါ” ဟု အနက္အဓိပၸာယ္ရသည္။
ေလာကီသရဏဂုံသည္ ျပဳမႈပုံ၊ ေဆာက္တည္ပုံတုိ႔ကုိ အစြဲျပဳ၍ ေလးမ်ဳိးကြဲျပန္၏။ ထုိေလးမ်ဳိးမွာ
(၁)။ အတၱသႏ႖ိယ်ာတနသရဏဂုံ
(၂)။ တပၸရာယနသရဏဂုံ
(၃)။ သိႆဘာဝူပဂမနသရဏဂုံ
(၄)။ပဏိပါတသရဏဂုံ တုိ႔ျဖစ္သည္။
(၁)။ထုိေလးပါးတြင္ “အဇၨာဒိ ံကတြာ အဟံ အတၱာနံ ဗုဒၶႆ နိယ်ာေတမိ၊ ဓမၼႆ နိယ်ာေတမိ၊ သံဃႆ နိယ်ာေတမိ” ဟု ရြတ္ဆုိေဆာက္တည္၍ မိမိကုိယ္ကုိ ရတနာသုံးပါးအား အပ္ႏွင္းလွဴဒါန္းသည့္ သရဏဂုံသည္ အတၱသႏၷိယ်ာတန သရဏဂုံမည္၏။( အဟံ= အက်ြနု္ပ္သည္၊ အဇၨာဒိ ံကတြာ= ယေန႔ကုိအစျပဳ၍ ၊ အတၱာနံ- မိမိကုိယ္ကုိ၊ ဗုဒၶႆ- ျမတ္စြာဘုရားအား၊ နိယ်ာေတမိ- အပ္ႏွင္းေပးလွႈပါ၏။ ဓမၼႆ- တရားေတာ္အား၊ နိယ်ာေတမိ- အပ္ႏွင္းေပးလွႈပါ၏။ သံဃႆ- သံဃာေတာ္အား၊ နိယ်ာေတမိ- အပ္ႏွင္းေပးလွႈပါ၏။)
(၂)။ “အဇၨဒိ ံကတြာ အဟံ ဗုဒၶပရာယေဏာ၊ ဓမၼပရာယေဏာ၊ သံဃပရာယေဏာ တိ မံ ဓာေရထ” ဟုရြတ္ဆုိ ေဆာက္တည္ရေသာ ရတနာသုံးပါး၌ လဲေလ်ာင္းညြတ္ကုိင္းသည့္ သရဏဂုံသည္ “တပၸရာယဏ သရဏဂုံ” မည္၏။ (အဟံ- အက်ြနု္ပ္သည္။ အဇၨာဒိ ံကတြာ-ယေန႔ကုိအစျပဳ၍၊ ဗုဒၶပရာယေဏာ- ဘုရားသာ လဲေလ်ာင္း ညြတ္ကုိင္းရာရွိသူ၊ ဓမၼပရာယေဏာ-တရားေတာ္သာ လဲေလ်ာင္းညြတ္ကုိင္းရာရွိသူ၊ သံဃပရာယေဏာတိ- သံဃာေတာ္သာ လဲေလ်ာင္းညြတ္ကုိင္းရာရွိသူဟူ၍၊ မံ- အက်ြနု္ပ္ကုိ၊ ဓာေရထ- မွတ္ပါကုန္ေလာ့)။ အာဠာဝကဘီလူး၊ ေဟမဝတနတ္မင္းတုိ႔ယူေသာ သရဏဂုံမ်ဳိးျဖစ္၏။
(၃)။ “အဇၨာဒိ ံကတြာ အဟံ ဗုဒၶႆ အေႏၱဝါသိေကာတိ ဓမၼႆ အေႏၱဝါသိေကာ၊ သံဃႆ အေႏၱဝါသိေကာ တိ မံ ဓာေရထ” ဟုရြတ္ဆုိေဆာက္တည္ရေသာ ရတနာသုံးပါး၏ တပည့္အျဖစ္ကုိ ခံယူသည့္ သရဏဂုံသည္ “သိႆ ဘာဝူပဂမနသရဏဂုံ” မည္၏။ (အဟံ- အက်ြနု္ပ္သည္၊ အဇၨာဒိ ံကတြာ- ယေန႔ကုိ အစျပဳ၍၊ ဗုဒၶႆ- ျမတ္စြာဘုရား၏၊ အေႏၱဝါသိေကာ-တပည့္ရင္းျဖစ္၏။ ဓမၼႆ- တရားေတာ္၏၊ အေႏၱဝါသိေကာ- တပည့္ရင္းျဖစ္ ၏။သံဃႆ- သံဃာေတာ္၏။ အေႏၱဝါသိေကာတိ- တပည့္ရင္းျဖစ္၏ ဟူ၍၊ မံ- အက်ြနု္ပ္ကုိ၊ ဓာေရထ- မွတ္ပါ ကုန္ေလာ့။) ရွင္မဟာကႆပမေထရ္ၾကီးယူေသာ သရဏဂုံမ်ဳိးျဖစ္၏။
(၄)။ “အဇၨာဒိကတြာ အဟံ အဘိဝါဒန ပစၥဳပ႒ာန အဥၥလိကမၼသာမီစိကမၼံ ဗုဒၶါဒီနံေယဝ တိဏၰံ ဝတၳဳနံ ကေရာမီတိ မံ ဓာေရထ” ဟု ရြတ္ဆုိေဆာက္တည္ရေသာ ရတနာသုံးပါးတုိ႔၌ အလြန္အမင္း အရုိအေသျပဳသည့္ သရဏဂုံသည္ “ပဏိပါတသရဏဂုံ” မည္၏။ (အဟံ- အက်ြနု္ပ္သည္၊ အဇၨာဒိ ံကတြာ- ယေန႔ကုိအစျပဳ၍၊ ဗုဒၶါဒီနံ- ဘုရားအစရွိကုန္ေသာ ။ တိဏၰံ ဝထၳဳနံေယဝ- ဝတၳဳမွန္သုံးပါးတုိ႔အားသာလ်ွင္၊ အဘိဝါဒနပစၥဳပ႒ာန အဥၥလိကမၼသာမီစိကမၼံ- ရွိခုိးျခင္း၊ခရီးဦးၾကိဳဆုိျခင္း၊ လက္အုပ္ခ်ီျခင္း၊ အရုိအေသျပဳျခင္းအမႈကုိ၊ ကေရာမီတိ- ျပဳလုပ္၏ဟူ၍၊ မံ- အက်ြနု္ပ္ကုိ၊ ဓာေရထ- မွတ္ပါကုန္ေလာ့။) ျဗဟၼာယုပုဏၰားၾကီးယူေသာ သရဏဂုံမ်ဳိးျဖစ္၏။
ဤေဖာ္ျပပါ ေလးမ်ဳိးတုိ႔တြင္ တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ေဆာက္တည္လ်ွင္ သရဏဂုံတည္သူျဖစ္၏။ဤေလာကီသရဏဂုံ ေလးမ်ဳိးတုိ႔တြင္ ေနာက္ဆုံး ပဏိပါတသရဏဂုံကား ရွိခုိးမႈ လက္အုပ္ခ်ီမႈ အရုိအေသျပဳမႈ စသည္တုိ႔ကုိ ျပဳရုံမ်ွျဖင့္ သရဏဂုံတည္သြားသည့္ သရဏဂုံမ်ဳိးျဖစ္၏။ထုိ႔ေၾကာင့္ ရွိခုိးမႈစသည္တုိ႔ကုိျပဳတုိင္း သရဏဂုံ တည္ -မတည္၊ ျဖစ္- မျဖစ္ စိစစ္ရန္လုိလာ၏။ပဏိပါတေခၚ အရုိအေသျပဳမႈ ရွိခုိးမႈသည္ (၁)။ ေဆြမ်ဳိးျဖစ္၍ အရုိအေသျပဳျခင္း၊ ရွိခုိးျခင္း၊ ဥာတိ။ (၂)။ေၾကာက္သျဖင့္ အရုိအေသျပဳျခင္း၊ ရွိခုိးျခင္း၊ ဘယ။ (၃)။ ဆရာျဖစ္၍ အရုိအေသျပဳျခင္း ရွိခုိးျခင္း၊ အာစရိယ။ (၄)။ ျမတ္ေသာအလွဴကုိခံထုိက္သည့္ ရတနာသုံးတန္ ဝတၳဳမွန္ အေနျဖင့္ အရုိအေသျပဳျခင္း ရွိခုိးျခင္း၊ ဒကၡိေဏယ်ဟူ၍ (၄)မ်ဳိးရွိ၏။
ဤ(၄)မ်ဳိးအနက္ ေနာက္ဆုံး(၄)နံပါတ္ျပ “ျမတ္ေသာအလွဴကုိ ခံယူထုိက္သည့္အေနျဖင့္ အရုိအေသျပဳမွ ရွိခုိးမွသာ ပဏိပါတ သရဏဂုံေျမာက္၏။ သရဏဂုံတည္၏။” က်န္သုံးမ်ဳိးတုိ႔ျဖင့္ ရုိေသမႈ ရွိခုိးမႈတုိ႔ကား သရဏဂုံ မေျမာက္ေခ်။ မျဖစ္ေခ်။မတည္ေခ်။ ဤအခ်က္ကုိ အေသအခ်ာမွတ္သားထားသင့္ၾက၏။
ဆက္၍ဆုိဦးအံ့။ သာကီဝင္မင္းမ်ဳိး တစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ “ျမတ္စြာဘုရားသည္ ငါတုိ႔၏ မဟာေဆြေတာ္ မ်ဳိးေတာ္ျဖစ္သည္”ဟု ရွိခုိးျငားအံ့။ ထုိသူသည္ သရဏဂုံကုိ ခံယူသည္မမည္။ သရဏဂုံမတည္ေခ်။ (ဥာတိေဆြမ်ဳိး)။တစ္ဦးတစ္ေယာက္ေသာသူသည္ “ရဟန္းေဂါတမက မင္းအပူေဇာ္ခံပုဂၢဳိလ္၊ တန္ခုိးအာနုေဘာ္ ၾကီးသည့္ ပုဂၢိဳလ္တည္း။ သူကုိ ရွိခုိးမႈ ငါမျပဳခဲ့လ်ွင္ ငါ၏ အက်ဳိးမဲ့ကုိ ျပဳလိမ့္မည္။” ဟု ေၾကာက္ရြံ႕သျဖင့္ ရွိခုိးျငားအံ့။ ထုိသူသည္လည္း သရဏဂုံကုိ ခံယူသည္မမည္။ သရဏဂုံမတည္ေခ်။(ဘယ-ေၾကာက္ျခင္း)
တစ္ဦးတစ္ေယာက္ေသာ သူသည္ အေလာင္းေတာ္သူျမတ္ထံ အတတ္ပညာ တစ္စုံတစ္ရာ သင္ၾကားခဲ့ဖူးသည္ ကုိ ေအာက္ေမ့ကာ ျမတ္စြာဘုရားအား “ငါ၏ဆရာျဖစ္ခဲ့ဖူးပါေပသည္” ဟု ရွိခုိးျငားအံ့။ထုိသူသည္လည္း သရဏဂုံခံယူသည္မမည္။ သရဏဂုံမတည္ေခ်။ အယုတ္ဆုံးအားျဖင့္ ဘုရားျဖစ္လာျပီးေနာက္ “လုပ္၍ရလာ၊ ထုိဥစၥာကုိ ပုံပါေလးပုံ၊ တစ္ပုံစားပါ။ ႏွစ္ပုံထပ္ရင္း၊ အၾကြင္းရန္ပုံ၊ ထားပါတုံ၊ မွတ္ယုံၾကီးပြားမည္” စသည္ျဖင့္ ေလာကီၾကီးပြားေရးဆုိင္ရာ ဆုံးမခ်က္မ်ားကုိ သင္ၾကားလမ္းညႊန္ေပးသူ ငါ၏ဆရာျဖစ္ပါေပသည္” ဟုရွိခုိးလ်ွင္ လည္း ထုိသူအား သရဏဂုံမျဖစ္ေခ်။ မတည္ေခ်။(အာစရိယ=ဆရာ)
စစ္စင္ေသာ္ကား”ျမတ္စြာဘုရားသည္ ေလာက၌ ေနာက္ေနာက္ဘဝအက်ဳိးရေအာင္ ပ်ဳိးခ်တုံလတ္၊ ျမတ္ေသာ အလွဴကုိခံယူေတာ္မူထုိက္ေသာ ရတနာစစ္ ၊ရတနာမွန္ ျဖစ္ေတာ္မူပါေပသည္” ဟု ရွိခုိးမွသာလ်ွင္ ရွိခုိးသူအား သရဏဂုံခံယူသည္မည္၏။ သရဏဂုံတည္၏။
ဆက္လက္ေရးသားပါဦးမည္။
မွတ္ခ်က္။              ။ ဓမၼာစရိယဦးေအးနုိင္(ဘီေအ)၏ ဗုဒၶဘာသာဂုဏ္ရည္စာအုပ္မွ ေကာက္ႏွုတ္ေရးသား ပါသည္။
စာဖတ္သူအားလုံးသက္ရွည္ က်န္းမာစိတ္ခ်မ္းသာ၍ လုိရာဆႏၵမ်ားျပည့္ဝၾကပါေစ။
အရွင္ဝိမလဝံသ(နာလႏၵာတကၠသုိလ္ အိႏၵိယနုိင္ငံ)
 
တက္တူး

No comments:

Post a Comment